Erik Hein
Frontlinie Training
Handboek voor onderwijs en training aan medewerkers werkzaam in de frontlinie
Tactical Combat Casualty Care (TCCC), een zoals Hein het noemt ‘Frontlinie beroep’, is meer dan een aantal voorschreven hardskills. Combineren van de militaire taken en medische taken in levensbedreigende situaties stelt hoge eisen aan de opleiding en training van deze professionals.
Om operators inzet gereed te maken en het doel, namelijk ‘zero preventable deaths’ te behalen is er meer nodig. Dat ‘meer’ betreft human skills en didactische skills.
Met Frontlinie Training is het Erik Hein gelukt om nationale en internationale kennis en ervaring, zowel civiel als militair over opleiden en trainen van frontlinie beroepen te bundelen en zo een breed en actueel overzicht te bieden van de meest actuele wetenschappelijke kennis op het gebied van conflict management en geweld beheersing en van het onderwijs en training op deze terreinen. Alhoewel Hein afkomstig is uit de politiewereld, blijken er zeer veel overeenkomsten te zijn met het opleiden van militairen.
Informatie die voor iedereen die betrokken is bij opleiden en trainen van frontlinie beroepen noodzakelijk is om doelstellingen te bereiken. Voor Tactical Combat Casualty Care gerelateerde beroepen vormt het samen met het openbaar beschikbare TCCC opleidingscurriculum (www.deployedmedicine.com) een basis voor opleiders en trainers.
Hein heeft de internationale literatuur gescand en overzichtelijk samengebracht in 21 essentiële onderdelen. Jaap Timmer schrijft in het voorwoord:”bouwsteen 22 nummer zou kunnen zijn: ontwikkel voor elk taakveld een overzichtelijke set van bewezen en succesvolle werkwijzen (procedures, drills) voor (potentieel) gevaarlijke situaties en leidt de agenten daarin op. Wat dat betreft kunnen we daarbij binnen het expertise gebied Tactical Medicine gebruik maken van de TCCC guidelines waarbinnen 4 niveaus te onderscheiden zijn.
21 bouwstenen
Missie en visie
Trainers op het gebied van conflict management (CM) en geweldbeheersing (GB) hebben een missie en een visue op hun vak nodig als fundament voor een effectief en verantwoordbaar onderwijs. In deze bouwsteen worden een missie en een visie aangereikt.
Situatie bewustzijn
Simpel gezegd betekent situatie bewustzijn ‘weten wat er gebeurt’. Het beeld dat je van de situatie hebt, gaat je handelen bepalen. Situatie bewustzijn is de eerste en cruciale stap in alle acties die we ondernemen tijdens conflictmanagement en geweldbeheersing.
Oordelen en beslissen
Na het verwerken en interpreteren van alle informatie in de fase van ‘situatie bewustzijn’ is de volgende stap het oordelen en beslissen wat je gaat doen. Onderzoekers menen dat geweldprofessionals vooral ‘expert beslissers’ moeten zijn. Besluitvorming kan afhankelijk van de situatie op meerdere manieren gebeuren. Om trainers handvatten te geven, bespreken we enkele modellen en geen we toepassingen voor de training.
Adaptieve expertise ontwikkelen
Het doel van de first responder training is het opleiden tot adaptieve experts: professionals die hun kennis, vaardigheden en attitude kunnen inzetten op het juiste moment. En die kunnen switchen tussen routine situaties en niet routine situaties. Daarvoor is een gerichte training nodig.
Communicatie
Deze bouwsteen gaat over effectief communiceren in de training conflict-management en geweldbeheersing. Dit betreft de communicatie van trainer naar deelnemers en communicatiestrategieën die deelnemers kunnen gebruiken in hun werk. Bij dat laatste kun je denken aan communicatie met publiek, onderlinge en tactische communicatie, crisiscommunicatie en communiceren in onderhandelingssituaties.
Tactvol handelen
Tactvol handelen is een van de drie pijlers van onze visie op conflictmanagement en geweldbeheersing. De andere twee zijn vertrouwen en tactieken. Tactvol handelen is zo handelen dat de veiligheid is gewaarborgd en dat bescherming en handhaving van de rechtsorde plaatsvindt, terwijl we tegelijk in relatie blijven en het vertrouwen behouden. Tactvol handelen is altijd balanceren tussen veiligheid en relatie.
Leiderschap en assertief volgerschap
Leiderschap is een belangrijke bouwsteen, ook in de training. Beter gezegd: juist in de training. Leiderschap is in de woorden van Admiraal William McRaven de voorwaarden creëren waardoor anderen hun werk optimaal kunnen doen. Leiderschap kan niet zonder assertief volgersschap, d.w.z. professionals die goed kunnen luisteren en uitvoeren, maar ook meedenken en de juiste vragen stellen.
Samenwerken in teams
Samenwerken ontstaat wanneer mensen in teams aan een gezamenlijk doel werken. In deze bouwsteen geven we trainers enkele handvaten om effectieve teamtrainingen te verzorgen gericht op samenwerken.
Tactisch handelen en fysiek ingrijpen
Deze bouwsteen gaat over daadwerkelijk optreden in conflict- en geweldsituaties.
Omgaan met stress en vermoeidheid
Acute en chronische stress en vermoeidheid hebben invloed op de prestatie. In deze bouwstenen bespreken we wat stress en vermoeidheid zijn, het verschil met presteren onder druk en welke effecten ze hebben op het presteren in conflict- en geweldbeheersingssituaties.
Omgaan met emoties
Deze bouwsteen is speciaal voor dit boek geschreven door Sport- & prestatiepsychologen Sebastiaan Buurma en Vincent Siderius. Beiden zijn gespecialiseerd in optimaal menselijk functioneren en zijn van mening dat het gebruik van emotionele intelligentie de sleutel is om prestatie en mentale gezondheid te maximaliseren. Op basis van de scherpste wetenschappelijke inzichten ontwikkelen zijn praktische en kwalitatieve handvatten, waarmee iedereen emotionele intelligentie kan leren toepassen.
Moreel vermogen
Deze bouwsteen is geschreven door drs. Mirjam van Limpt, werkzaam voor de politie-academie. Ze is psycholoog, docent/trainer/onderzoeker moreel vermogen en begeleider bij morele en mentale vraagstukken. Uit haar beschrijving van de morele dimensie van professioneel handelen kunnen trainers onderwijs en training ontwerpen, waarin de elementen van moreel vermogen expliciet worden gemaakt en geoefend kunnen worden.
Niet technische vaardigheden
In deze bouwsteen worden de evidence based en internationaal befaamde zeven niet technische vaardigheden (NTV) uitgewerkt in vijftien kerngedragingen vanuit crew resource management. Het trainen van deze NTV is de meest effectieve wijze om van groepen echte teams te maken, die veilig en effectief hun doelen en taken bereiken.
Visie op les geven
Lesgeven doe je niet zomaar. Als trainer ben je niet neutraal. Wat je doet en wat je laat, heeft te maken met je eigen kijk op onderwijs en training. In deze bouwsteen wordt een onderwijsvisie beschreven die als uitgangspunt kan dienen voor je eigen manier van werken.
Ken je zelf
Deelnemers zien geen ‘vak’ maar een mens. De trainer neemt altijd zichzelf mee naar de training en zijn eigen persoonlijke eigenschappen bepalen voor een groot deel het effect van de training. Effectief trainen vereist dat een trainer zich bewust is van zijn professionele rollen, de invloed van zijn eigen gedrag en zijn belangrijke persoonskenmerken.
Weten hoe mensen leren
Je kunt pas lesgeven als je weet hoe mensen leren. Als je weet hoe mensen informatie verwerken en omzetten naar leren. Als je weet welke rol bekrachtiging, straffen en actieve opbouw van kennis spelen. Als je kennis hebt van sociaal leren maar ook van ervaringsleren en actuele motorische leertheorieën. We bespreken in dit hoofdstuk de vijf belangrijkste theorieën uit de leerpsychologie en enkele invloedrijke modellen op het gebied van leren.
Excellent lesgeven.
In de vorige bouwsteen leer je hoe mensen leren. In deze bouwsteen passen we dat toe in de didactiek en methodiek. We bespreken hoe je iets overdraagt en in welke volgorde.
Reflecteren en feedback geven
We doen het elke dag als trainer: feedback geven en het begeleiden van reflectie. Maar hoe werkt het en wat is daarbij effectief? In deze bouwsteen bespreken we wat je als trainer moet weten over feedback en reflectie en het verschil tussen beiden. Ook besteden we aandacht aan ‘de kunst van het vragen stellen’, wat een onderliggende basisvaardigheid is voor feedback en het begeleiden van reflectie.
Scenario- en simulatietraining
We bespreken kort wat een simulatie en wat een scenario is. Simulatietraining is het nabootsen van (een deel van) de werkelijkheid. Het is ‘doen alsof’. Kinderen doen het als ze ‘vader en moeder’ of ‘oorlogje’ spelen. En in ons hoofd simuleren we de hele dag toekomstige situaties en bedenken we wat we daarin gaan doen en zeggen. Simulatietraining is een vorm van ervaringsleren die sterk lijkt op de praktijk en daardoor een grote transfer naar die praktijk heeft. Een scenario is een beschrijving van een bepaalde gebeurtenis of reeks gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden of nog moeten plaatsvinden. Tijdens een simulatietraining simuleer je dus bepaalde scenario’s met meer of minder variabelen en keuzes.
Stress Exposure Training
Auteur Erik Hein werkt al 20 jaar als docent, trainer en onderzoeker voor first responder organisaties op het gebied van geweld- en gevaarbeheersing. Hij verzamelde voor dit boek de meest actuele wetenschappelijke kennis op het gebied van conflictmanagement en geweldbeheersing én de didactiek en methodiek van het onderwijs voor mensen die in de frontlinie opereren. Ook deed hij een beroep op de beste en meest ervaren experts in binnen- en buitenland, die elk een bijdrage leverden aan dit boek. Daarmee biedt ‘Frontlinie training’ een stevige basis voor het werk van alle docenten en trainers op dit gebied.
Erik Hein. Frontlinie Training. Handboek voor onderwijs en training aan medewerkers werkzaam in de frontlinie. daM uitgeverij 2022. ISBN: 9789071902338